Verksamhetsanalys hos bolag i den grafiska branschen 

Kunden behövde en interrimschef under tiden för processen att tillsätta en permanent IT-chef pågick. I uppdraget ingick även en genomlysning av IT-verksamheten och ta fram en sourcing-strategi, en informationsmodell samt ett agilt arbetssätt och flytta hela verksamheten närmare IT-frågor och förmågor. 

Analysnyckeln till en framgångsrik transformation  

Verksamhetsanalysen gjordes på de tre avdelningar som IT-organisationen bestod av: Drift, Utveckling och Kundportaler. Huvudsakliga målet var att säkerställa och försäkra att IT-organisationen stöttade den övergripande affärsplanen på bästa sätt och hade en optimal struktur. Vid genomlysningen identifierades områden som behövde stärkas upp och utvecklas. Bland annat genomfördes en utbildningsinsats för att höja kompetensnivån och utveckla organisationen i agila arbetssätt. 

Manegen krattad för ny IT-chef  

När den nya IT-chefen tillträdde fanns det en åtgärdsplan med rekommendationer utifrån komplexitet och affärsnytta. Många av förslagen var redan initierade och under arbete.   

Genom den kompetens och mognad som redan fanns på bolaget, var det extra roligt att se hur snabbt vi kunde göra effektiva, konkreta och lönsamma förändringar” säger Martin Livstedt, tillförordnad IT-chef i uppdraget. 

Vill du ha en kostnadsfri konsultationstimme? Hör om hur vi kan hjälpa ditt företag med en framgångsrik beteendeförändring? Fyll i formuläret så återkommer vi till dig.

Beteendeförändring

Vad är en verksamhetsanalys?   

Vid en verksamhetsanalys görs en genomlysning av alla aspekter i verksamheten såsom ekonomi, kompetens/kapacitet, metoder och verktyg som sedan kopplas till bolagets strategi- och affärsplan.   

Varför ska man göra en verksamhetsanalys?    

En verksamhetsanalys gör man för att identifiera förbättringsområden och säkerställa att bolaget är på rätt väg och gör rätt saker.   

Vad är resultatet av en verksamhetsanalys?  

En verksamhetsanalys ger bolaget en tydlig åtgärdsplan som baseras på prioriteringar utifrån komplexitet och affärsnytta.    


Föregående
Föregående

Ledning av beteendeförändring skapar effektiva arbetssätt

Nästa
Nästa

Nulägesanalys visar vägen för myndighetens transformation